GET ON THE MAILINGLIST

Read our Privacy Policy

Reviews RBK2200

Den kjente Rolling Stone-skribenten David Fricke har vært noe av en huspoet for Rune Grammofon de siste ti årene, og er inne på essensen ved disse store, små selskapene som setter sitt avtrykk på musikkhistorien, i et essay som åpner den utsøkt formgitte 20-årsjubileumsboken ”Let's Put It To Music”. Der trekker han historiens dirrende kraftlinjer til selskap som Stax, Red Bird, Apple og Creation. Nå vil jeg ikke si at Rune Grammofon har hatt artister i samme sfære som Otis Redding, Mavis Staples,The Beatles eller Oasis, men det grunnleggende engasjementet, den karakteristiske sounden, mytologiseringen og utgangspunktet i en visjon, er noe de har til felles. Rune Grammofon har også holdt lenger, fra de første viktige utgivelsene i 1998 med Supersilents ”1-3” og klassiske arkivutgivelser som Arne Nordheims ”Electric”. Flere av de viktigste utgivelsene med norsk jazz, elektronika, samtidsmusikk, alternativrock og også pop, er blitt utgitt nettopp på dette selskapet. Rune Grammofon er et utpreget plate-samler-selskap, med mange spesielle utgivelser som er ettertraktede allerede fra første dag. Multikunstner Kim Hiorthøy har fått boltre seg fritt, og bokutgivelsen baserer seg i stor grad på collager og utsnitt fra hans frodige visuelle livsverk for selskapet. Heldigvis merker man også at det har vært en utvikling underveis. Det følger selvfølgelig også med en vinylsingle i denne boken, med tre eksklusive spor fra tre av plateselskapets artister, alle i meget melodiøs, nærmest gospelaktig form. Ja, når man hører alle disse låtene etter hverandre kommer man rett og slett i julestemning, om enn av den alternative sorten. Det sprelske storbandet Fire! Orchestra har ikke bare kremen av svenske jazzmusikere i besetningen, her finnes også to av nabolandets mest rystende stemmer i form av Mariam Wallentin og Sofia Jernberg. Komponist Maja Ratkje er mest kjent for sine utfordrende, politisk orienterte stykker og ekstreme vokalakrobatikk, men fremstår her med dramatisk skjønnsang med et nummer fra ballettoppsetningen ”Sult”. Nydelig.

Rune Grammofon gir ut noe som nærmest er en kunstbok for å markere bursdagen sin. I ”Let's Put It To Music” blir selskapets historie fortalt gjennom Kim Hiorthøys omslagsdesign (han har laget alle), med brukt og ubrukt materiale fra en rekke av utgivelsene (Hiorthøy har gitt ut plater selv også, men da på Smalltown Supersound. Dette er en liten verden, som faktisk når ut til en stor verden). I sitt forord til boka skriver den amerikanske musikkjournalist-veteranen David Fricke om legendariske plateselskap som Sun, Blue Note, Immediate, Elektra, ECM og Tzadik, og synes at Rune Grammofon fint finner en plass blant disse. Han minner også om at å overleve i platebransjen ikke er en selvfølge, hvis ikke selskapene blir godt drevet. Legendariske selskap som Stax, Apple og Creation gikk nedenom og hjem.

Rune Kristoffersens plateselskap Rune Grammofon er på stødig kurs. Som leverandør av bunnsolid musikalsk kvalitet i en stormfull bransje har han stått bak noen av artistene og utgivelsene som har definert to tiår der norsk musikk har gått fra treg til hipp. Til å skape selskapets estetikk har multikunstneren Kim Hiorthøy gjort sitt, og når tyve år i musikkens tjeneste feires med konserter og egen bokutgivelse denne helgen er det med Hiorthøys design i fullformat. Lekkert.
Morgenbladet (NO)

https://jazznytt.jazzinorge.no   (anniversary report)