GET ON THE MAILINGLIST

Reviews RCD2185

Over the last nine years, Norwegian three-piece Bushman’s Revenge have blazed a trail into guitar power trio heaven, consolidating their reputation as a kind of 21st century Cream with a keen ear for the punchy cover version: past albums have seen them reinterpreting music by artists as diverse as Sonny Sharrock, Black Sabbath, Ornette Coleman and The Pixies. But for this eighth outing (with a title that translates as Jazz, From Memory), they’ve reined in the excesses and taken a step back to their jazz origins. Cover versions are still a factor, with a moody run through McCoy Tyner’s modal classic ‘Contemplation’ and a softly mellifluous take on Albert Ayler’s ‘Angels’ that builds to rolling thunder. But it’s in the originals that a new, carefully reconstituted voice most clearly shines through. Guitarist Even Helte Hermansen’s tone is delicately restrained on pieces like ‘Bo Marius,’ mixing crystalline harmonics with deft whammy bar bends while, on ‘Gamle Plata Til Arne,’ he sidesteps jazz-rock entirely, arriving at a fresh, countrified twang that echoes Bill Frisell’s work with underground doom merchants Earth.
Jazzwise (UK)

Jazz rock could be read as a conceptual overlap in music's Venn diagram that is, in practice, almost empty. Either the rock is mere colouring, or the jazz falls short. Bushman's Revenge offer a full-throttle counterblast to this contention, their sound a pure melding of rock energy and jazz freedom. Jazz, Fritt Etter Hukommelsen is a back to basics affair. The production is open textured, the trio's sound coalescing rather than converging into a singular attack. Gard Nilssen's drums play a more conventional jazz role, while Even Helte Hermansen's guitar still makes incandescent runs. These tracks prove their sound comes from the trio's tension and poise, and not merely from having the amps turned up to 11.
The Wire (UK)

Den tøffeste norske rockegitaren har befunnet seg i jazzen de siste årene, med band som Hedvig Mollestad Trio, Møster! og Bushman’s Revenge som særdeles velputrende vulkaner. Sistnevnte band er nå ute med det som har rukket å bli deres niende album. Snodig, for trioen virker fortsatt som et ungt og lovende band, som har vært på leting etter fellestrekkene mellom 60-tallsjazzens amerikanske kraftsaksofonister og britisk blues og tungrock – og funnet dem... med "Jazz, fritt etter hukommelsen" har bandet gjenvunnet en dynamisk kraft som kanskje forsvant i noe i lavastrømmene. Det er rom for andre tempi og fargesjatteringer i musikken... Det begynner riktig så ettertenksomt med en seigtflytende versjon av McCoy Tyners "Contemplation", som opprinnelig befant seg på Coltrane-pianistens strålende album "The Real McCoy" fra 1967. Men Joe Hendersons kontemplerende saxlinjer er her omgjort til gråtende gitar, ikke ulikt den lyden alle i rockeverden ville forsøke å emulere omtrent samme år. Bassist Rune Nergaard har skrevet "0500", og innleder også med undersøkelser av båndene på elgitaren før resten av trioen etterhvert eser inn i komposisjonen hans. Den psykedeliske bluesen i "Bo Marius" hypnotiser med sin insisterende basslinje. I tolkningen av Albert Aylers "Angels" lykkes også Hermansen i å vikle sammen vibrasjonene fra Aylers åndelige saksspill med Jimi Hendrix’ tilsvarende på seksstrengeren, i et stykke vidunderlig musikk som oppleves som invertert gospel. Mer overraskende er avsluttende "Lola mit dem gorgonzola", der bandet snarere nærmer seg gräddostens evangelium, med toner som nærmer seg det nordiske. Med visper på trommene og det hele. Og snart er det jul.
Dagens Næringsliv (N0)

I det heftige hardjazzlandskapet som har eksistert her til lands de siste årene - mye takket være plateselskapet Rune Grammofon - har Bushman's Revenge stått som en urokkelig bauta. Trioen er lyden av gitarist Even Helte Hermansen, som vugger deg i søvn med fløyelsesmyke melodilinjer, eller som sammen med bassist Rune Nergaard og trommis Gard Nilssen booster hjernecellene i nesten spasmeaktige grooves... Om et band er som en person, med flere - og ofte motstridende - karaktertrekk, vil Bushman's Revenges to siste utgivelser representere alle deres ytterpunkter. Noen fortalte meg en gang at det finnes to typer hunks i verden: De som ønsker å være det, og de som bare er det. Og av en eller annen grunn har det alltid slått meg at musikken til Hermansen, Nergaard og Nilssen går under sistnevnte kategori... Jazz, Fritt Etter Hukommelsen er motreaksjonen, hvor de tre sier seg fornøyde med sin eventyrlige utflukt og puster lettet ut i den myke åpningen av «Contemplation». Hvorvidt det er et rent jazzalbum er nok åpent for diskusjon, eller kanskje ikke - etter albumtittelen å dømme er det nok mer ment som et grunnlag for komponeringen heller enn selve oppskriften. Bushman's Revenge klarer alltid å la kroppen lette i små øyeblikk, til de tar en plutselig uventet vending og du har bakkekontakt igjen. Hukommelsen er jo gjerne slik, at den sorterer ut visse elementer og henter inn andre. Og mens låten «Lola Mit Dem Gorgonzola» drar referanser til 60-tallets store jazzpianist Jan Johanssons visestil, er «Gamle Plata Til Arne» et tyngre og mer eksperimentelt tilbakeblikk til bandets aller første jam session. De fire originallåtene og to coverne som utgjør albumet, har likevel noe mer rått over seg, på tross av den mer dempede karakteren. Høydepunktet kommer allerede i andre spor, «0500», når Nergaard åpner med en lavmælt bassolo og blir omringet av Hermansen og Nilssen. Som følelsen av et solstikk har det døsige og svevende drivet noe utålmodig over seg, som om kroppen venter på at hodet skal slutte å surre og blodet slutte å boble. Og på tross av tyngden i de åtte minuttene klarer Bushman's Revenge alltid å la kroppen lette i små øyeblikk, til de tar en plutselig uventet vending og du har bakkekontakt igjen. Bushman's Fire og Jazz, Fritt Etter Hukommelsen beviser at Bushman's Revenge ikke er blitt tregere med tiden. Med flere ben å stå på er de sterkere tilbake, eller kanskje man kan kalle det mer modne. Med mindre å bevise, men ikke mindre å tilføre.
Morgenbladet (NO)