Reviews 2081

"Rest At Worlds End" is a live album, though it´s not exactly dominated by the roar of wild, cheering throngs. Instead, it´s largely a quiet effort. The few bursts of noise, like "Creak" and album opener "Stream", are aggressive without being assaultive; Humcrush´s brand of crunch is warm and human. The quietest moments of all, like the title track and "Audio Hydraulic", spread the warmth in a manner reminiscent of early 70s Tangerine Dream, before they got sequencer-happy and back when they were still drifting, in Lester Bang´s words, "like silt seeping on the ocean floor". When the pair kick into gear, their funk is ascetic and cybernetic, emulating the crisp Swiss perfection of Nik Bärtsch´s Ronin. Ultimately, Humcrush make unique and uncannily compelling music.
The Wire (UK)

Norwegians Thomas Strønen and Stale Storløkken are here to give us a glimpse into their world of free form, experimental electronic jazz. Have a good listen to this incredible piece of work and don´t forget that every tune was recorded live at numerous shows throughout Europe. Impressive and thoroughly enjoyable.
BPM (US)

The drums/keyboards/electronics here flit between muscular rhythmic workouts and chilled atmospheric noodlings, the complex and delicate arrangements betraying the live recording enviroment thanks to the guys´impressive abilities and tasteful twists and turns.
Clash (UK)

Humcrush inhabit the corner of ambient jazz that would appeal to Burial and Epic45 fans alike.
The Word (UK)

A spaceous, skilful inventiveness, floating in and out of controlled quiet through occasional bursts of zigzag rhythm, some lightfingered grooves  and a wide selection of old-style cosmic keyboard moves.
Rock-a-Rolla (UK)

Eventyrlysten er stor hos Ståle Storløkken og Thomas Strønen. Derfor er det spennende å følge dem gjennom det skjønnmalte og heslige, inn mot stedet det stygt og pent stiller på samme lag. Storløkkens keyboardsignatur er gjenkjennelig, men det er uforutsigbarheten i spillet hans som er forlokkende. Strønens trommer og elektronikk gir musikken skiftende fasong. Den er atmosfærisk og abstrakt i det ene øyeblikket og funky og slurvete i det neste. Innbydende melodistubber avløses av korthugd kny. Maken til elektroakustisk fabulering skal man lete lenge og forgjeves etter. At disse to erfarne musikerne klarer å skape et uttrykk som avgrenser seg så klart fra alt de har vært involvert i, er imponerende.
Aftenposten (NO) 

Humcrushs tredje album er sammensatt av konsertopptak, men preges ikke av utfl ytende improvisasjon fra støy-og-rytme-jazzduoen. Enkeltsporene er tvert imot hver for seg relativt stramme fremføringer av tydelige ideer om hvilke retninger de skal bevege seg i lyder, volum og takt. «Edingruv» er det beste eksemplet på hvordan dette kombineres til fullkommenhet. Andre steder kan bevegelsene synes små, men det veies opp av den totale variasjonsrikdommen. Her og der briljeres det både i rytmisk kraft («Stream»), spennende tematiske nærstudier («Audio Hydraulic») og lydmessig estetikk («Ghost Dance»). For det uttrykket Ståle Storløkkens keyboards og Thomas Strønens trommer og elektronika skaper er først og fremst uendelig vakkert. Musikken blir aldri mer «eksperimentell» enn at musikernes rytmiske og melodiske spisskompetanse presser seg gjennom støyen og gjør den tilgjengelig og inkluderende. 5/6.
Bergens Tidende (NO)

En studie i kreativitet og lekenhet.
Jazznytt (NO)

Något telepatiskt verkar försiggå emellan dem, för musiken förvandlas hela tiden. Sådant man kan slipa till i studion under inspelningen. Men nu visar det sig att ”Rest At Worlds End” består av liveinspelningar från konserter runt om i Europa. Och ändå är musiken så helgjuten, så extremt precis, rytmisk, polyrytmisk, furiös och freakad, så välkomponerad, så inkännande och ljuvlig. Det saknas inte låtar där tornadon är i full sving, som de två versionerna av ”Steam” eller den minutkorta ”Bullfight” med trumprogrammeringar som skottsalvor, spastiska trummor och isärskruvade ackordsfraser. Det är nästan otäckt fränt. Men de lågmälda låtarna är de jag fastnar för mest. Som om Arve Henriksen stått i kulissen och påmint om kraften som kommer genom att hålla igen. ”Solar Sail” är en lyrisk pärla med ett lugnt groove i botten. ”Ghost Dance” klingar lätt och komplext av gamelantrummor och digitalprogrammeringar. ”Audio Hydraulic” sätter jag direkt på repeat, det finns så mycket närvaro att utforska i det finstämda samspelet. Så ett litet ord om skivans ljudkvalitet. Med inspelningar från många olika konsertlokaler, är det något av en bragd att skivan fått en så homogen ljudbild. För mastringen svarar Helge ”Deathprod” Sten. Det låter fantastiskt.
Soundofmusic (SE)

Humcrush  haben mit „Rest at Worlds End“ einen Meilenstein des elektroakustischen Jazz aufgenommen. Hier ist alles Information und nichts redundantes Füllwerk. Doch das Schönste an dieser – ganz und gar non-ideologischen, quasi ‚objektiven’ – Musik ist letztlich dies: daß sie uns von nichts überzeugen will und mit allen Wassern desinteressierten Wohlgefallens an akustischen Stoffen und Bewegungsformen gesegnet ist. Wir müssen nichts lieben und nichts hassen, sollen nichts vergessen, bereuen oder anbeten, sondern nur zuhören. Einfach nur zuhören.
Jazzthetik (DE)

Power to the people and the beats! So bewegt sich Humcrush unglaublich souverän zwischen Noisejazz und Mikrophilie, zwischen Disko und Kirche, zwischen Elektronen und Klingonen. Thomas Stronen schlagwerkt ansonsten Jazz mit Bobo Stenson und überschreitet in der Band Food unter Zuhilfenahme von Electronics diverse Grenzen, Stale Storlokken orgelt Aufsehen erregend mit Supersilent und trat zuletzt mit dem wüsten Progjazzrock der Elephant9 in Erscheinung. Zusammen haben sie dieses formidable Album, das wie im Studio ausgetüftelt klingt, zur Gänze live eingespielt. Die spinnen, die Norweger, man glaubt es kaum. File under: lustvoll, geistreich, mit viel Soul. Platte des Monats.
freiStil (DE)

http://www.bbc.co.uk

http://www.cokemachineglow.com

http://www.allaboutjazz.com

http://www.digitalisindustries.com

http://www.squidsear.com

http://allmusic.com

http://www.hairentertainment.com

http://forestgospel.blogspot.com

http://www.factmagazine.co.uk

http://www.nomusicmedia.com

http://www.somethingexcellent.com

http://thesilentballet.com

http://www.tinymixtapes.com

http://www.boomkat.com

http://dustedmagazine.com

http://thephoenix.com

http://www.side2.no

http://www.nordische-musik.de   (german)

http://www.ragazzi-music.de   (german)

http://www.musicheadquarter.de   (german)