Reviews 2102
In the twelve years they have been working together, Supersilent, who famously never meet outside of the band or talk about or plan any music they play, have managed to offer something totally fresh and new with every new record or live performance. While Jale Vespestad’s departure could have threatened the dynamic of the band, it has in fact created new opportunities for the trio, and given them a new lease of life, when they were apparently far from have exhausted the previous one. While 9 had all three musicians working from a restricted sound pool, they have, with 10, embraced a more acoustic approach and produced they most fascinating record to date. 5/5.
The Milk Factory (UK)
Coming hot on the heels of last week's incredible jump-cut freak-out Supersilent 11 comes another fabulous collection of work from this vanguard Norwegian troupe... A quiet triumph, Supersilent 10 is yet another essential chapter in this ever-evolving band's rich history, showing that a group maybe better known for their explosive qualities is just as much at home making music that is deeply personal and measured. A huge recommendation.
Other Music (US)
And though you really need to be a disciple of music that proceeds in long whispering drones, this has many exquisite moments: Henriksen breathing through the trumpet over pulsing piano-chords; reverberating motorbike noises against soft brass howls, shimmering then talkative Henriksen lines over glowing electronics; deep string-section effects or distant thunderclaps. As simmering effects-music goes, this is surprisingly eventful.
The Guardian (UK)
"10" finds Supersilent seeking out fresh ways to re-work their improv-based instrumental sound. Still operating as a trio after the departure of drummer Jarle Vespestad last year, they´ve chosen to follow up the curveball of "9"´s Hammond organ three-way with a record that pursues its course with a slightly more familiar set up of electronics, keyboards, trumpet and guitar. Incorporating a grand piano into their sessions for the very first time, "10" come roughly split between grumbling soundscapes and sparse, laregely unembellished, duets for trumpet and keys. Predominantly pared down and acoustic in nature, it´s these latter pieces that serve to really distinguish this set, as isolated ivory notes and haunted trumpet calls hang delicate jazz-like constellations against a backdrop of stillness and quiet.
Rock-a-Rolla (UK)
This latest feels like a return to the group´s true sound. Here we´re given a dozen shortish tracks that conjure dark, fleeting moods, from menace to melancholy. Keyboardist Storlokken plays an acoustic grand piano for the first time on a Supersilent date, working closely with Henriksen´s muted, voice-like trumpet to create delicate, precise miniature that, without the drums to drive them on, owe much less to rock - or even jazz - than previous Supersilent pieces. Instead, we have a kind of hushed amnient-classical music, captured in breathtaking clarity at Oslo´s famous Rainbow Studios where many ECM recordings were made.
Jazzwise (UK)
Arktische Atmosphären vom Schöpfer des Audio-Virus treffen auf Kammerjazz, die Flötentön eines Trompeters und einen Hauch von Olivier Messiaen. Akademisch? Superkalifragilistsichextrapsychedelisch! Und karg.
Michael Engelbrecht, Deutschlandfunk (DE)
Supersilent ist der Stein, auf den Rune Grammofon seine ‚Kirche‘ gebaut hat und ein Kapitel für sich. 10 (RCD 2102) liefert eine weitere Session, wie alle zuvor als etwas Einmaliges, als ein Meeting von Gleichgesinnten, die sich mit allen Mitteln gegen Routine wappnen. Ståle Storløkken, Arve Henriksen und Helge ‚Deathprod‘ Sten spielen keine improvisierte Musik, sie halten sich nur den Kopf frei für die speziellen Tage, an denen sie intuitiv wieder zu Supersilent verschmelzen.... Dass Storløkken allerdings hauptsächlich Steinway-Piano spielt, das hört man. Und ums Hören geht hier Alles, genauer, um Immersion in Klang, um ein Klangbad. Bis über beide Ohren taucht man ein in Schäume, Träume, Wermut pur. Pianoreveries sind eingesenkt in ein elektronisches Fluidum, das Sten emanieren lässt..... Vor allem Henriksen bläst wie nicht von dieser Welt, auf einem Schwebklang wie von Glasharmonika lässt er Eisblumen blühen.
Bad Alchemy (DE)
Supersilent muss nicht immer leise bedeuten. Über dieses Zitat von Christoph Giese (Jazzthetik) stolperte ich vor kurzem im Netz. Nr. 10 widerlegt diese Aussage: die CD ist erstaunlich akustisch und eben sehr ruhig. Es muss die Stimmung im Studio gewesen sein: Die Musik des norwegischen Trios geschieht einfach, sie bahnt sich ihren Weg, ohne dass sie Musiker vorher darŸber gesprochen haben. Aus Prinzip gibt es weder Proben noch schriftliche Planungen. Ob die Aufnahmen des Trios gerade deswegen oder trotz dieser UmstŠnde immer wie aus einem Guss wirken, lässt sich nicht sagen. In Jan Erik Kongshaugs Rainbowstudio entstanden komplexe, manchmal ein wenig schaurige Soundscapes aus ruhigen, elektronischen Passagen, durchdrungen von Arve Henriksens gedämpfter Trompete, Ståle Storløkkens kontemplativem Flügel und Helge Stens verfremdeter Gitarre. Unnötig zu sagen, dass alle drei über ein entsprechendes elektronische Equipment verfügen, dass sie nach Herzenslust zur Erzeugung von Ambientgeräuschen nutzen. Titel benutzen sie nie: auf dieser CD heissen die Stücke einfach 10.1 bis 10.12.
Kreiszeitung Sykt (DE)
Diesmal sind die Soundscapes so schön und mild wie nie vorher, vielleicht weil große Teile im legendären Osloer Rainbow Studio aufgenommen sind und der dortige Stainway Flügel immer wieder zum Einsatz kommt. Die Trompete flüstert, die Klangmaschinen dräuen, die Stimmung ist entspannt. Jazz, Rock, Elektronikk, neue E-Musik, die Kategorien gelten hier nicht.
Leipziger Volkszeitung (DE)
Ohne Überraschungen tradiert Supersilent das Ziffernsystem ihrer Stücke, die in radikaler Sachlichkeit einer entromantisierten Poesie nicht entbehren. Schlag nach bei Adolf Loos (1870-1933), in dessen Architektur und in dessen Aufsätzen dazu jegliche Ornamentik zum Teufel gejagt wurde. Will man einzelne Tracks hervorheben, müssen 10.6, 10.8 und 10.12 genannt werden. Da zaubert das nunmehrige Trio wieder so magische Stücke aus dem Hut, wie sie allenfalls in frühen Aufnahmen des Trios von Butch Morris, Wayne Horvitz und Bobby Previte aufzuspüren waren. Sounds aus Trompete, Keyboards und Computer nehmen das erregt lauschende Ohr gefangen und verlangen zur Wiederfreigabe ein Lösegeld in der Höhe von einer Stunde Aufmerksamkeit. Supersilent 10: ein origineller Bastard aus Impro, zeitgenössischem Ernst und freihändig gelenkter Unterhaltung. Undogmatische Kammermusik, hergestellt von denkenden Arbeitern. Anders gesagt: intellektuelle Arbeiterkammermusik.
Freistil (DE)
Det vi hører er lydbildet fra en utforskningperiode, følgelig er Storløkkens bruk av flygel i tillegg til synth en forståelig vending... Resultatet er oppsiktsvekkende vakkert... Det er stille og det er sart, av og til for sart, men soundet som settes i starten bevares og behandles hele veien gjennom. Kanskje er rekken fra "10.3" til "10.7" blant de peneste stykkene norsk musikk som har blitt fremført for piano, trompet og gitar, med et naturlig elektronisk avbrekk i "10.5", som er tatt opp i 2005. Siste spor "10.12" er et insisterende punktum der platen avsluttes i et mørkt og dramatisk tablå i krysningen mellom en dyster Debussy og en fritenkende Rachmaninov. Høyst relevant karakter for platens gråtonede vesen og høyst nødvendig for lytterens higen etter formslutt i det saktegående landskapet. Selv om både "9" og "10", med sine korte opptaksintervaller, befinner seg et stykke fra det mer ekspressive Supersilent som er å høre live i dag, snart to år senere, er det likevel særdeles berikende å ta del i de nye sidene ved bandets ulike uttrykk.
Jazznytt (NO)
http://www.themilkfactory.co.uk
http://www.cokemachineglow.com
http://www.thelineofbestfit.com
http://mapsadaisical.wordpress.com
http://jordanminnesota.blogspot.com
http://oslopuls.aftenposten.no
http://www.gp.se (swedish)
http://westzeit.de (german)
http://alternativenation.de (german)